dinsdag 2 februari 2016

Chevron deken voor Kee

Net voor de kerst vierde mijn nichtje Kee haar eerste verjaardag. Een paar maanden daarvoor was ik al begonnen met het haken van deze deken als verrassing voor haar en haar ouders. Deze heb ik gemaakt naar aanleiding van een foto die ik zag op Etsy. Helaas stond hier geen patroon bij, maar uit de foto kon ik het wel zo ongeveer opmaken. Ik heb gewerkt met Stylecraft Special DK garen in de kleuren Aspen, Apricot en Shrimp met een haaknaald 4 mm.


Volgens mij ben ik begonnen met 234 lossen. Ik raak nog steeds in de war met het bepalen van hoeveel lossen ik moet beginnen, dus ik weet het even niet meer zeker. Maar het patroon bevat 21 steken en herhaalt zich 11 keer. Aangezien het om stokjes draait tel je er drie extra bij op voor de begin losse. Dan kom ik dus in theorie uit op 234 lossen. Maar ik modder in het begin eerlijk gezegd maar een beetje aan tot ik tevreden ben. Ik ben nog lerende daarin.


Na het begin is het patroon als volgt: eerst drie keerlossen, dan de volgende twee steken als stokje samenhaken (minderen), 8 stokjes, drie stokjes samen in de volgende steek, *9 stokjes, twee steken overslaan, 9 stokjes, drie stokjes samen in de volgende steek* Herhaal het patroon tussen de * nog negen keer. Eindig de rij met 7 stokjes en de voorlaatste twee steken samenhaken (minderen) en dan nog één stokje. Dit patroon herhaal je zes keer per kleur. De deken bevat 24 banen. (Van alle drie de kleuren acht banen.) De uiteindelijke deken was ongeveer 150cm bij 110cm groot. Ik heb het waarschijnlijk niet helemaal logisch uitgeschreven, sorry daarvoor!


Toen de deken klaar was heb ik hem netjes opgevouwen en in dit leuke inpakpapier verpakt. Met wat lichtroze twine en wit MD Tule Ribbon (JU0924) heb ik zelfgemaakte labels aan het cadeau geknoopt. Op het pakpapier had ik eerst nog wat crêmekleurige vlindertjes, gemaakt met Craftables Punch Die Butterflies (CR1354), geplakt.


Hierboven zie je het label van wat dichterbij. De basisvorm is gestanst uit een design van het Pretty Papers Bloc Eline's Winter Pastels (PB7046) met de Craftables Label XL & Labels XS (CR1353). Langs de rand heb ik een lijn getekend met een witte Uniball Signo Broad pen. Het kleine hartje labeltje heb ik uit roze cardstock gestanst en hierop ook een wite lijn langs de rand getekend. De 'gefeliciteerd' stempel komt uit de set Eline's Sweet Sentiments (EC0152). Ik weet eerlijk gezegd niet meer met welke inkt dit gestempeld is! Vervolgens heb ik voor op het grote label een frame gestanst uit wit cardstock met de Craftables Basic Rectangle (CR1334). Hierop heb ik allemaal hartjes gestempeld met de stempel Heart XL (CS0951). Aan de binnenkant van het frame heb ik een stukje mica geplakt en dit gevuld met verschillende kleuren sequins en gestanste ééntjes (Craftables Mini Numbers CR1282). Op het grote label heb ik eerst met donkergrijze inkt het katje gestempeld (ook uit de Sweet Sentiments set) en vervolgens met foamtape het frame hierop geplakt. Bovenop het frame heb ik de banner, die ik maakte met Collectables Banners XL (COL1398) en bestempelde met een tekst uit het Sweet Sentiments setje, geplakt. Als finishing touch voegde ik wat roze Adhesive Gems (JU0937) toe.

Zo. Het is een heel verhaal geworden. Het was ook even wat werk, maar voor zo een bijzondere eerste verjaardag heb ik dat zeker over. Bovendien was het erg leuk om te doen. En ze waren er gelukkig heel blij mee. Zelfs zo blij dat ik gevraagd ben om voor mijn neefje ook een deken te maken. Zo leuk!

1 opmerking:

  1. Wat een lieve en leuke tag, ben meteen je volgster geworden.
    Volg jij mijn blog eigenlijk?
    Liefs Blankina

    BeantwoordenVerwijderen